Vakmensen in de ICT hebben met allerlei stakeholders te maken die eisen en vragen stellen. Helder communiceren is daarin essentieel om het werkproces soepel te laten verlopen.

We starten de training met “waar het misgaat”, of “waar het beter kan” bij de deelnemers. We onderzoeken de bottlenecks en kiezen tools om de communicatie met anderen te versoepelen. Dit wisselen we af met kennis over communicatie methodieken en -stijlen.

Enkele thema’s in de training:

Wat speelt er in het hoofd van de ICT professional? Zal de ander eerst begrepen moeten worden om zelf begrepen te worden? Wat speelt er precies bij de ander? Zegt de ander wat hij/zij bedoelt? Wat doe je bij een plotselinge verandering? Weerstand, hoe ga je daar mee om? Hoe stel je een grens als dit nodig is?

Het zijn tools waar we met ons verstand ook op kunnen komen, maar dat betekent nog niet dat we het in de praktijk uitvoeren. Naast begrijpen is het belangrijk dat we het doen. Daarom is ervarend leren een onderdeel in de training. Wat we willen doen, oefenen we meteen. Door dit te herhalen en te merken dat ander gedrag resultaat heeft, kunnen deelnemers gedrag beter automatiseren.

Doelen:
* effectief aansluiten bij de gesprekspartner
* in staat de wensen werkelijk en helder kenbaar te maken
* luistervaardigheden aanscherpen
* opmerken van emotie en samenvatten
* helder verwoorden van boodschap
* situationeel duidelijk positioneren
* feedback geven en ontvangen
* omgaan met lastig gedrag en weerstand
* meer grip op de emoties in interactie met anderen
* invloed uitoefenen op omgeving
* bewust van de effecten van non-verbale communicatie en stem van zichzelf en de ander.
* kennis van verschillende communicatie stijlen

Deze training kan incompany gegeven worden, neem contact op met Machteld van Lauf als je interesse hebt. Dan bespreken we de mogelijkheden.

Contact